porty lotnicze

Łużycki Port Lotniczy: ostatnie chwile przed likwidacją?

Luzycka
PRW.PL wg http://www.prw.pl/articles/view/20337/nowy-pomysl-na-latanie

Nowy pomysł na latanie

Utworzono: 2012-02-23 08:37
Po blisko 20 latach lotnisko w Krzywej (pod Bolesławcem na Łuzycach- przypis redakcji Łuzycka.eu) przeżywa swoisty renesans.

fot. archiwum prw.pl
Pięć lat temu minister infrastruktury zakazał samorządowcom likwidacji jakichkolwiek obiektów lotniczych. Przede wszystkim dlatego, że z roku na rok na drogach robi się coraz ciaśniej, a podróż samolotem już dziś (np. z Wrocławia do Warszawy i z powrotem za 120 złotych!) jest znacznie tańsza, szybsza i bezpieczniejsza.
Jednak wielu samorządom nie udało się utrzymać lotnisk. Pod koniec stycznia radni w Legnicy podjęli uchwałę o przeznaczeniu swojego pasa startowego pod budowę fabryk. Na potrzeby przemysłu zostało też przeznaczone lotnisko w Krzywej.




Jednak dzięki uporowi dwóch przedsiębiorców nad Krzywą znów latają samoloty… i nie tylko samoloty. Jednym z tych biznesmenów jest Stanisław Barabaś z Lubina.
Posłuchaj:

wg http://wikimapia.org/44955/pl/Lotnisko-w-Krzywej

Pokaż Port Lotniczy Jelenia Góra- Bolesławiec na większej mapie

wg http://wikimapia.org/44955/pl/Lotnisko-w-Krzywej

Lotnisko Krzywa 

(z wikipedii):

Zlikwidowane lotnisko Północnej Grupy Wojsk Armii Radzieckiej położone na południe od miejscowości Osła i Różyniec oraz na północ od Szczytnicy i autostrady A18, w pobliżu Bolesławca w województwie dolnośląskim.

Obszar lotniska o powierzchni ok. 150 hektarów trafił w polskie ręce jesienią 1993. Grunt został przekazany gminie Gromadka (a dokładniej do miejscowości Osłej), a sam teren byłego portu uległ szybkiej dewastacji. Lotnisko posiadało betonową drogę startową RWY 10/28 o długości 2450 m i szerokości 60 m. Obecnie jest ona częściowo rozebrana. Od 1 sierpnia 2011 wschodnia część pasa startowego została kupiona i wynajęta Stowarzyszeniu Consensus Lex. Powstało inne miejsce do startów i lądowań .Stowarzyszenie uruchamia Ośrodek Szkoleniowy.

Przez pewien okres nadzieje na reaktywację lotniska dla celów cywilnych łączono ze spółką „Krzywa” SA, która obiecywała budowę terminala cargo zorientowanego na obsługę ruchu towarowego z obszaru Niemiec. Ostatecznie jednak, plany te nie zostały zrealizowane, a w 1997 r. teren przekazano Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, rozparcelowano i przeznaczono pod inwestycje.

wg http://photos.wikimapia.org/p/00/00/77/09/42_big.jpg

Zdjęcia pochodzą z portalu Legnicacity.pl

Oferta posiadacza lotniska: (…) teren inwestycyjny o łącznej powierzchni 179.274 m2 tj. 17,9274 ha składający się z 3-trzech działek (dawny pas startowy-lotnisko) :

Zdjęcie użytkownika portalu bolec.info:

zdjęcie większe:http://www.skyscrapercity.com/showpo…0&postcount=71


O porcie lotniczym Krzywa ze strony http://fortyfikacje.legnica.pl/krzywa-lotnisko.php

Krzywa-lotnisko

Czerwiec 2007 r.

Hangary i droga kołowania na pas startowy.

Duże poradzieckie lotnisko, jest dziś zamienione w strefę gospodarczą. Na razie firmy zajęły tereny blisko autostrady, tylko betoniarnia weszła na samą płytę lotniska. Podobno wszystkie hangary zostały już sprzedane, z których tylko kilka jest zamkniętych.

Pomnik 1941-45 r.

W centralnej części lotniska pozostał pomnik poświęcony lotnikom z czasów drugiej wojny światowej. Pozostała tylko lewa jego część, prawa leży przewrócona. Widoczna jest jeszcze architektura placu przed nim, gdzie odbywały się za pewnie wojskowe parady.

Podwójny tor.

Ciekawym miejscem jest podwójne torowisko na przeździe drogowym.

Lotnisko i betoniarnia.

Płyta lotniska jest cała i nienaruszona, tylko betoniarnia ma składowisko kruszyw na jego części.

„Kantyna”.

Wszystko wskazuje, że była tu kantyna. Ładna akacjowa aleja dawno już przerosła w drzewa. Rondo dla samochodów zarosło, a budynek legł w ruinie.

Wejście.

Pozostały jeszcze niekompletne betonowe tablice z mozajkowymi gwiazdami.

Galeria zdjęć

 

Krzywa-lotnisko.
Czerwiec 2007 r.
85 zdjęć

 

Zobacz inne dawne obiekty

By